___________________________________________________________________________________________________

2026 tt3, Vårmajor Ekerum 30-31 maj!                                                                                                   

Lasse Er

foton     

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Resumé
 
Årets första Major spelades i år på Öland, närmare bestämt - Ekerum Resort.
Vädret var helt fantastiskt med ganska lite vind och en temperatur mellan 20-25 grader 
13 grabbar (efter några avhopp) hade tagit sig hela vägen för att njuta av härliga Ekerums golfanläggning.
10 man (Micke, Nils, Thomas, Ericson, Dan, Anders, Josef, P-A, Janne och Gustis) spelade in sig på Långe Jan på fredagseftermiddagen.
Till middagen sedan hade även Sven, Dick och Håkan anlänt.
Ekerum serverar bra mat och det blir en go lite tjötig kväll.
Gubbarna är ju nu lite till åren, så kvällen slutar ganska tidigt (ca 23)
Lördag morgon - vi vaknar till en ny solig dag.
Idag startar tävlingen!
Tanken var att lördagens runda skulle spelats på Grönhögen (Links Golf Öland) men efter att en förtrupp bestående av undertecknad samt Micke, Nils o Thomas hade varit nere redan på torsdagen och spelat där, så ansåg vi att den banan var i ganska dåligt skick, ruffen var svårspelad och även svår att hitta bollar i, så vi ändrade till Ekerum (Långe Erik) och bokade detta tidigt fredag morgon med personalen.
Gänget skulle gå ut med första start 14:10, men då inträffade något mycket märkligt.
Personalen hade missat att boka in oss och vi fick snabbt själva boka på oss just innan start då vår första starttid hade bokats av 4 andra personer!
På 3:e hålet dyker det upp en s.k "Marshall" och ifrågasätter vårt spelande då han ansåg att vi inte bokat och var ute och "tjuvspelade"!!
Det blev några häftiga o tuffa dispyter kommande 4 hål och då var Ericson INTE särskilt nöjd med hur Ekerum hade skött detta. Det slutade med en uppgörelse och ett svagt "beklagande" från, ursäkta språket, IDIOTEN som lekte "tuff sheriff", och spelet gick vidare 
Det spelas 18 hål och några kunde hålla ihop scoren riktigt bra på de tuffa, stora och kraftigt ondulerade greenerna.
Micke - Even
Nils o Dan - +1
Josef - +3 (efter att varit helt ur slag på inspelsvsrvet dagen innan)
Dessutom svarade Håkan för ett magnifikt inspel på hål 16, där han satte bollen ihål från 100m och noterade en "netto-1:a" i scorekortet!
Nils tog hem "Närmast hål" och P-A satte en grym drive på 11:an och tog lätt hem det priset.
Efter mycket tjöt om "sheriffen" den kvällen somnade gänget återigen i bra tid för att vara utvilade inför avslutande 18hål på långe Jan.
En något knixigare bana med mycket "wasteland" och kraftigt ondulerade greener.
Återigen gott väder om än något "kyligare" än dagen innan.
Micke o Nils höll ihop spelet länge och såg ut att göra upp om första platsen, men på slutet började dessa båda "svajja" lite och Ericson kunde knappa in snabbt på sluthålen.
Men Micke höll ifrån med stabilt spel och tog hem både total netto- och brutto seger.
Ericson 2:a strax föra Dick (3:a) o Nils 4:a.
Förutom "strulet" med sheriffen, så måste vi säga att Ekerum är en RIKTIGT bra anläggning, sett till pris, väder, banor, mat, närhet boende mm.
/ L Ericson 
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------